Port morski Kamień Pomorski to przepięknie usytuowany port, który znajduje się nad Zalewem Kamieńskim, stanowiącym integralną część cieśniny Dziwny. Położony jest w malowniczym Kamieniu Pomorskim, w województwie zachodniopomorskim.
Ten port morski, który leży w wewnętrznych wodach morskich, odgrywa znaczącą rolę w regionalnym transporcie morskim oraz działalności gospodarczej związanej z żeglugą.
Położenie
W obrębie administracyjnych granic portu morski Kamień Pomorski obejmuje obszar wód wewnętrznych Zalewu Kamieńskiego, który ma powierzchnię 0,0325 km². Długość tego akwatorium wynosi średnio 50 m, przy czym jest mierzona od linii brzegowej, a jego lokalizacja jest naprzeciwko lądowej części portu. W skład akwatorium wchodzi również Basen Rybacko-Żeglarski.
Port morski zyskał formalny status w 1963 roku. Ostatnie ustalenie granic portu miało miejsce w 2023 roku.
Warunki nawigacyjne
W porcie Kamień Pomorski funkcjonują sprecyzowane zasady dotyczące nawigacji statków, które są kluczowe dla bezpieczeństwa operacji morskich. Maksymalna długość statków dopuszczonych do cumowania wynosi 50 metrów, a szerokość nie może przekraczać 7 metrów. Aby zapewnić bezpieczeństwo, aktualne wartości dopuszczalnego zanurzenia jednostek ustala Kapitan Portu Dziwnów, co jest istotne dla zachowania parametrów manewrowych w porcie.
Wejście oraz wyjście do portu jest dozwolone jedynie przy widoczności przekraczającej 0,5 mili morskiej oraz dla siły wiatru do 5°B. Zachowanie tych warunków jest niezbędne dla zapewnienia sprawnej i bezpiecznej żeglugi.
Do portu prowadzą dwa główne podejścia, z których każde ma swoje specyficzne cechy:
- Podejście północne – rozpoczyna się w porcie Dziwnów i prowadzi do Zatoki Wrzosowskiej. Po drodze statki mijają wschodni brzeg Półwyspu Międzywódzkiego i kontynuują na południe w kierunku brzegu Zalewu Kamieńskiego. Tor wodny w tym podejściu jest wąski i oznakowany nieświecącymi pławami, które w okresie zimowym są zdejmowane bez zastępstwa, co czyni nawigację dodatkowo wymagającą. Warto zauważyć, że głębokości między pławą „K-2” a portem wahają się w granicach 2,1–3,0 metra. Dla kapitanów, podejście od strony północnej jest uznawane za trudno dostępne z uwagi na mielizny oraz kamienie w rejonie Zatoki Wrzosowskiej.
- Podejście południowe – prowadzi z portu Wolin, wykorzystując rów Dziwny i mijając wyspy Wolin oraz Chrząszczewską. Kluczowym punktem w tym podejściu jest stromy cypel na zachodnim brzegu Wyspy Chrząszczewskiej, po minięciu którego statki odgałęziają na wschód w stosunku do głównego nurtu Dziwny, kierując się ku pławie „K-2”. Istotne jest, aby kamień znany jako „Królewski Głaz”, wystający około 3 metry nad powierzchnię wody, pozostawić na południe od kursu. Również w tym przypadku podejście od strony południowej charakteryzuje się trudnościami wynikającymi z obecności mostu kolejowego i drogowego w Wolinie.
Odpowiednie zrozumienie i zastosowanie powyższych zasad jest niezbędne dla bezpiecznej nawigacji w porcie Kamień Pomorski.
Infrastruktura
Port morski Kamień Pomorski oferuje rozbudowaną infrastrukturę portową, co czyni go istotnym węzłem transportowym na wybrzeżu. W tym miejscu postój jednostek następuje przy różnych nabrzeżach, dostosowanych do różnorodnych typów statków.
Nazwa nabrzeża | Długość | Głębokość |
---|---|---|
Nabrzeże Barkowe | 258,20 m | 2,2 m |
Nabrzeże Postojowo-Sportowe | 234,00 m | 1,2 m |
Pomost spacerowy | 60,25 m | 3,00 m |
Pirs pasażerski | 60,75 m | 3,00 m |
Nabrzeże Zbożowe | 100,50 m | wyłączone z eksploatacji |
Umocnienie brzegowe | 72,00 m | 0,8 m |
Basen Rybacko-Żeglarski | 366,1 m | 0,8-1,7 m |
Statki pasażerskie cumują przy pirsie pasażerskim oraz nabrzeżu Barkowym. Natomiast pchacze z zestawem barek, a także barki motorowe również korzystają z nabrzeża Barkowego. Jachty i motorówki mają do dyspozycji zarówno nabrzeże barkowe, jak i część żeglarską Basenu Rybacko-Żeglarskiego, co zapewnia im wygodny dostęp do portu.
Warto także zaznaczyć, że łodzie rybackie znajdują swoje miejsce w części rybackiej Basenu Rybacko-Żeglarskiego, a czasami również przy nabrzeżu Barkowym. Taki rozdział obszarów cumowniczych pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią morską w porcie.
Nazwa nabrzeża w basenie | Długość | Głębokość |
---|---|---|
Remontowe nabrzeże | 108,55 m | 1,7 m |
Postojowe nabrzeże | 25,65 m | 1,7 m |
Żeglarski pomost (pirs) | 87,50 m | 1,7 m |
Rybacki pomost (pirs) | 48,00 m | brak danych |
Nabrzeże z wyciągiem do łodzi | 39,20 m | 0,8 m |
Umocnienie brzegu | 57,20 m | 0,8 m |
Analizując szczegóły poszczególnych nabrzeży, możemy zauważyć, że różnią się one długością oraz głębokością, co jest istotne dla bezpieczeństwa i efektywności manewrów portowych.
Przypisy
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15.11.2023 r. w sprawie granicy portu morskiego w Kamieniu Pomorskim (Dz.U. z 2023 r. poz. 2510)
- (§64. Przepisy portowe) Zarządzenie Nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 26.07.2013 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2013 r., poz. 2932)
- (§3.) Zarządzenie Nr 2 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 03.06.2002 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2002 r. Nr 38, poz. 798)
- Rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 16.11.1963 r. ws. ustalenia granicy terytorialnej morskiego portu rybackiego w Kamieniu Pomorskim (Dz.U. z 1963 r. nr 58, poz. 319)
- a b Urząd Morski w Szczecinie: Port Kamień Pomorski. [dostęp 28.09.2008 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Karpinka | Pałac biskupi w Kamieniu Pomorskim | Dom Kleista w Kamieniu Pomorskim | Muzeum Kamieni w Kamieniu Pomorskim | Parafia św. Ottona w Kamieniu Pomorskim | Zbór Kościoła Zielonoświątkowego w Kamieniu Pomorskim | Kamień Pomorski (stacja kolejowa) | Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej w Kamieniu PomorskimOceń: Port morski Kamień Pomorski