Port morski Kamień Pomorski


Port morski Kamień Pomorski to przepięknie usytuowany port, który znajduje się nad Zalewem Kamieńskim, stanowiącym integralną część cieśniny Dziwny. Położony jest w malowniczym Kamieniu Pomorskim, w województwie zachodniopomorskim.

Ten port morski, który leży w wewnętrznych wodach morskich, odgrywa znaczącą rolę w regionalnym transporcie morskim oraz działalności gospodarczej związanej z żeglugą.

Położenie

W obrębie administracyjnych granic portu morski Kamień Pomorski obejmuje obszar wód wewnętrznych Zalewu Kamieńskiego, który ma powierzchnię 0,0325 km². Długość tego akwatorium wynosi średnio 50 m, przy czym jest mierzona od linii brzegowej, a jego lokalizacja jest naprzeciwko lądowej części portu. W skład akwatorium wchodzi również Basen Rybacko-Żeglarski.

Port morski zyskał formalny status w 1963 roku. Ostatnie ustalenie granic portu miało miejsce w 2023 roku.

Warunki nawigacyjne

W porcie Kamień Pomorski funkcjonują sprecyzowane zasady dotyczące nawigacji statków, które są kluczowe dla bezpieczeństwa operacji morskich. Maksymalna długość statków dopuszczonych do cumowania wynosi 50 metrów, a szerokość nie może przekraczać 7 metrów. Aby zapewnić bezpieczeństwo, aktualne wartości dopuszczalnego zanurzenia jednostek ustala Kapitan Portu Dziwnów, co jest istotne dla zachowania parametrów manewrowych w porcie.

Wejście oraz wyjście do portu jest dozwolone jedynie przy widoczności przekraczającej 0,5 mili morskiej oraz dla siły wiatru do 5°B. Zachowanie tych warunków jest niezbędne dla zapewnienia sprawnej i bezpiecznej żeglugi.

Do portu prowadzą dwa główne podejścia, z których każde ma swoje specyficzne cechy:

  • Podejście północne – rozpoczyna się w porcie Dziwnów i prowadzi do Zatoki Wrzosowskiej. Po drodze statki mijają wschodni brzeg Półwyspu Międzywódzkiego i kontynuują na południe w kierunku brzegu Zalewu Kamieńskiego. Tor wodny w tym podejściu jest wąski i oznakowany nieświecącymi pławami, które w okresie zimowym są zdejmowane bez zastępstwa, co czyni nawigację dodatkowo wymagającą. Warto zauważyć, że głębokości między pławą „K-2” a portem wahają się w granicach 2,1–3,0 metra. Dla kapitanów, podejście od strony północnej jest uznawane za trudno dostępne z uwagi na mielizny oraz kamienie w rejonie Zatoki Wrzosowskiej.
  • Podejście południowe – prowadzi z portu Wolin, wykorzystując rów Dziwny i mijając wyspy Wolin oraz Chrząszczewską. Kluczowym punktem w tym podejściu jest stromy cypel na zachodnim brzegu Wyspy Chrząszczewskiej, po minięciu którego statki odgałęziają na wschód w stosunku do głównego nurtu Dziwny, kierując się ku pławie „K-2”. Istotne jest, aby kamień znany jako „Królewski Głaz”, wystający około 3 metry nad powierzchnię wody, pozostawić na południe od kursu. Również w tym przypadku podejście od strony południowej charakteryzuje się trudnościami wynikającymi z obecności mostu kolejowego i drogowego w Wolinie.

Odpowiednie zrozumienie i zastosowanie powyższych zasad jest niezbędne dla bezpiecznej nawigacji w porcie Kamień Pomorski.

Infrastruktura

Port morski Kamień Pomorski oferuje rozbudowaną infrastrukturę portową, co czyni go istotnym węzłem transportowym na wybrzeżu. W tym miejscu postój jednostek następuje przy różnych nabrzeżach, dostosowanych do różnorodnych typów statków.

Orientacyjne długości nabrzeży i głębokości przy nich
Nazwa nabrzeżaDługośćGłębokość
Nabrzeże Barkowe258,20 m2,2 m
Nabrzeże Postojowo-Sportowe234,00 m1,2 m
Pomost spacerowy60,25 m3,00 m
Pirs pasażerski60,75 m3,00 m
Nabrzeże Zbożowe100,50 mwyłączone z eksploatacji
Umocnienie brzegowe72,00 m0,8 m
Basen Rybacko-Żeglarski366,1 m0,8-1,7 m

Statki pasażerskie cumują przy pirsie pasażerskim oraz nabrzeżu Barkowym. Natomiast pchacze z zestawem barek, a także barki motorowe również korzystają z nabrzeża Barkowego. Jachty i motorówki mają do dyspozycji zarówno nabrzeże barkowe, jak i część żeglarską Basenu Rybacko-Żeglarskiego, co zapewnia im wygodny dostęp do portu.

Warto także zaznaczyć, że łodzie rybackie znajdują swoje miejsce w części rybackiej Basenu Rybacko-Żeglarskiego, a czasami również przy nabrzeżu Barkowym. Taki rozdział obszarów cumowniczych pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią morską w porcie.

Nazwa nabrzeża w basenieDługośćGłębokość
Remontowe nabrzeże108,55 m1,7 m
Postojowe nabrzeże25,65 m1,7 m
Żeglarski pomost (pirs)87,50 m1,7 m
Rybacki pomost (pirs)48,00 mbrak danych
Nabrzeże z wyciągiem do łodzi39,20 m0,8 m
Umocnienie brzegu57,20 m0,8 m

Analizując szczegóły poszczególnych nabrzeży, możemy zauważyć, że różnią się one długością oraz głębokością, co jest istotne dla bezpieczeństwa i efektywności manewrów portowych.

Przypisy

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15.11.2023 r. w sprawie granicy portu morskiego w Kamieniu Pomorskim (Dz.U. z 2023 r. poz. 2510)
  2. (§64. Przepisy portowe) Zarządzenie Nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 26.07.2013 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2013 r., poz. 2932)
  3. (§3.) Zarządzenie Nr 2 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 03.06.2002 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2002 r. Nr 38, poz. 798)
  4. Rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 16.11.1963 r. ws. ustalenia granicy terytorialnej morskiego portu rybackiego w Kamieniu Pomorskim (Dz.U. z 1963 r. nr 58, poz. 319)
  5. a b Urząd Morski w Szczecinie: Port Kamień Pomorski. [dostęp 28.09.2008 r.]

Oceń: Port morski Kamień Pomorski

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:8